Nie dajmy się skruszyć osteoporozie!
Zacznijmy od właściwej profilaktyki.

OSTEOPOROZA to bardzo groźna choroba, której zagrożenie wzrasta szczególnie u kobiet w wieku okołomenopauzalnym. Bardzo długo przebiega bezboleśnie, nie dając widocznych objawów. Dlatego odpowiednio wcześniej warto zadbać o profilaktykę, aby uniknąć przykrych konsekwencji w przyszłości.

Filary profilaktyki
osteoporozy

Dieta bogata w wapń i witaminę D3 >
Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna >
Utrzymanie właściwej masy ciała >
Brak niezdrowych nałogów (nikotyna, alkohol) >

Filary profilaktyki
osteoporozy

Dieta bogata w wapń i witaminę D3 >
Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna >
Utrzymanie właściwej masy ciała >
Brak niezdrowych nałogów (nikotyna, alkohol) >

Dowiedz się więcej
o właściwej profilaktyce!

Dieta bogata w wapń i witaminę D3

Właściwa dieta bogata w wapń i witaminę D3 jest kluczowa dla utrzymania zdrowych kości. Dzienne zalecane dawki dla dorosłego człowieka to1:

WAPŃ > 1000 mg/d
WITAMINA D3 800 – 2000 IU/d

Pamiętaj, aby w Twojej diecie nie zabrakło produktów mlecznych i nabiału.
Produkty zalecane w profilaktyce osteoporozy to m.in.2:

  • Mleko i jego przetwory,
  • Owoce, rośliny strączkowe, warzywa, szczególnie kapustne: kapusta, brokuły, brukselka,
  • Ryby morskie,
  • Orzechy, migdały, nasiona sezamu, maku i słonecznika kasza gryczana i jaglana,
  • Przetwory zbożowe,
  • Oliwa, olej lniany i rzepakowy.
Dowiedz się więcej o wapniu
W przypadku niedoborów warto pomyśleć także o uzupełnianiu ich preparatami wapniowymi. Na polskim rynku mamy bardzo szeroki wybór dostępnych produktów. Calperos to obecnie najczęściej wybierany produkt, dostępny w kilku formatach i dawkach w formie wygodnej do spożycia kapsułki.
Dowiedz się więcej o naszych produktach

Aktywność fizyczna

Aby ograniczyć zachorowania oraz kosztowne leczenie, niezbędna jest szeroko stosowana profilaktyka, której wyrazem jest przyjęcie racjonalnego stylu życia. Jednym z jego elementów jest aktywność ruchowa.3,4,5

Badania dowodzą, że ćwiczenia fizyczne znacznie zwiększają masę kostną w miejscach szczególnie obciążanych6.

Ćwiczenia fizyczne mają także istotny wpływ na zmniejszenie ryzyka złamań. Przyjmuje się, że zwiększenie masy gęstości kości o 10% związane jest z obniżeniem o połowę ryzyka złamania szyjki kości udowej7.

Pamiętajmy jednocześnie, że aktywność fizyczna powinna być odpowiednio dobrana do naszego wieku i stanu zdrowia.

Utrzymanie prawidłowej masy ciała

Zarówno niedowaga jak i otyłość z pewnością są niekorzystne dla zdrowia. W przypadku osteoporozy ryzyko wystąpienia choroby zwiększa jednak niedowaga.

Szacuje się, że u kobiet z niedowagą, osteoporoza występuje częściej niż u kobiet otyłych. Pilnujmy więc, aby nasze BMI było w normie i nie spadło poniżej wartości granicznej 208.

brak niezdrowych nałogów

Są czynniki, które mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia choroby i których powinniśmy się wystrzegać. Są to przede wszystkim:

  • Używki – palenie papierosów9 i nadmierne spożycie alkoholu,
  • Produkty zwiększające wydalanie wapnia z moczem, np. sól, kawa, herbata, cola, nadmiar białka zwierzęcego i fosforanów w diecie.
1

Osteoporoza. Postepowanie profilaktyczne, diagnostyczne i lecznicze. Wytyczne dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, K. Buczkowski, S. Chabicz, W. Horst-Sikorska, A. Jaroszyński, J. Siebert, M. Tałataj, M. ignaszak - Szczepaniak, P. Kardas, Forum Medycyny Rodzinnej 2012:6(4): 153-160.

2

www.poradnikzdrowie.pl

3

Kozdroń E., Łobożewicz T. i in., Sport dla wszystkich, rekreacja dla każdego, cz. I, TKKF, Warszawa 1994

4

Winiarski R., Przewęda R. i in., Sport dla wszystkich, rekreacja dla każdego, cz. II, TKKF, Warszawa 1995

5

Pańczyk W., Zielona recepta. Zamość-Warszawa 1996

6

Huddleston A., Rockwell D., et. Al.: Bone mass in lifetime tennis athletes, JAMA 1980; 244 (10) 1107-9

7

Johnston G.C. Slemenda C.W. Melton L., J.: Clinical use of bone densitometry. N. Egl. J.Med. 1991; 324, 1105-9

8

2006 Nov; 15(9): 102J Womens Health (larchmt). 8-34.

9

www.nazdrowie.pl/news/profilaktyka-i-leczenie-osteoporozy

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.
Nasz serwis używa plików cookies. Korzystając dalej z serwisu oznacza, iż akceptują Państwo politykę prywatności Teva. Więcej informacji na temat celów stosowania plików cookies przez serwis oraz możliwości samodzielnego określenia warunków stosowania plików cookies znajdą Państwo tutaj.
x